poniedziałek, 14 listopada 2011

Szukalski i Szczep Rogate Serce (1978)



Swego czasu na studiach polonistycznych na krakowskim UJ miałem przyjemność pisać pracę o bardzo interesującym dramacie Stanisława Szukalskiego "Krak, Syn Ludoli". Jak się z czasem okazywać zaczęło, nie tylko dramat był interesujący, ale i sama postać oraz idee Szukalskiego również. Pamiętam, że wtedy dysponowałem kopią ksero wydania oryginalnego z 1938 roku, które udało nam się zdobyć od Przemka Wątorka (autora tomiku poezji "Trzecia przepaść Ziemi") z krakowskiego NIKLOT-u za pośrednictwem starego przyjaciela, Pawła Zięby. Później też ślęczałem nad kopią Bartosz Śliża, więc, jak widać, losy te były trochę zagmatwane;)
Szukalskim zainteresowałem się też jakby pośrednio przez sztukę równie wspaniałego artysty, Stefana Żechowskiego, na którego wystawie w Krzysztoforach w 2002 roku podziwiałem wyjątkowe dzieła. Żechowski był wujkiem mojej koleżanki, więc przy okazji miałem możliwość korzystać z kilku dodatkowych materiałów oraz opowieści, w których to Żechowski wiele wspominał o Szukalskim, swoim mistrzu.
Sztuka i idee Szukalskiego, o których wspomniałem, były silne i wyjątkowe, co wywarło na mnie znaczny wpływ. Jego Szczep Rogate Serce skupiał istotnie wielkich artystów polskich, którzy sprzeciwili się głównemu nurtowi prądów artystycznych napływających z zachodu Europy i sięgnęli po rodzime tradycje, wskazując im nowy kierunek, często monumentalny i fantastyczny. Na sztukach plastycznych znam się raczej bardzo słabo i mogę jedynie mówić o tym, co mnie fascynuje i do mnie trafia, wobec czego zostaje mi tylko polecić Wam zapoznanie się z dziełami Szczepu.
Książeczka, którą tutaj prezentuję, to materiał jaki zdobyłem w tamtym czasie i związany jest z przypomnieniem działalności Szczepu Rogate Serce na wystawach w Krakowie i Rzeszowie w roku 1978. Zawiera ważne informacje i dokładny opis działalności artystycznej tej wyjątkowej grupy i przede wszystkim samego Szukalskiego, którego warto poznać lepiej i "posłuchać", co miał do przekazania.

ZAWARTOŚĆ:
"Szukalski i Szczep Rogate Serce" - książeczka w formacie .pdf.

DOWNLOAD:

3 komentarze:

  1. Witam. Czy jest szansa na reupload? Wszystkie linki dawno padły. Byłbym wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń